STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA FYKOLOGICZNEGO
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Fykologiczne”, zwane w dalszej części Statutu Towarzystwem.
§2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz miasto Poznań.
§3
Towarzystwo jest zarejestrowane i posiada osobowość prawną.
§4
Towarzystwo ma prawo zakładania terenowych oddziałów na zasadach określonych w dalszej części Statutu.
§5
Towarzystwo używa pieczęci prostokątnej z napisem: ” Polskie Towarzystwo Fykologiczne” (Polish Phycological Society) -Societas Phycologicorum Poloniae” z rysunkiem.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
§6
Celem Towarzystwa jest przyczynianie się do rozwoju nauk fykologicznych i upowszechniania wiedzy fykologicznej oraz stałego podnoszenia poziomu naukowego członków Towarzystwa i powiązania ich działalności z potrzebami ochrony przyrody, rozwoju kultury i gospodarki narodowej.
§7
Cele te Towarzystwo osiąga przez:
- organizowanie posiedzeń naukowych, zjazdów, konferencji, wypraw naukowych,
- wydawanie własnych czasopism naukowych, popularnonaukowych i prac zwartych,
- propagowanie gromadzenia zbiorów glonów w postaci okazów suchych, materiałów mokrych i preparatów,
- propagowanie prac przyczyniających się do szybszego poznania flory glonów współczesnych i kopalnych w Polsce oraz do jej zachowania,
- inicjowanie i uczestniczenie w pracach naukowych, szkoleniowych, organizacyjnych, wydawniczych, doradczych lub o charakterze ekspertyz, które mogą służyć celom Towarzystwa,
- utrzymywanie kontaktu z nauką światową przez współpracę z innymi towarzystwami naukowymi i instytucjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi,
- wyróżnianie wybitnych osiągnięć naukowych i działalności w zakresie upowszechniania wiedzy fykologicznej.
§8
Do realizowania tych zadań Towarzystwo może powołać zespoły robocze działające w ramach Statutu Polskiego Towarzystwa Fykologicznego.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- honorowych,
- zwyczajnych,
- nadzwyczajnych,
- wspierających.
§10
Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Delegatów na wniosek Zarządu Głównego osobom fizycznym wybitnie zasłużonym na polu fykologii i nauk pokrewnych. Za wybitne zasługi dla rozwoju fykologii godność członka honorowego mogą otrzymać również fykolodzy zagraniczni.
§11
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda pełnoletnia osoba wykazująca się dorobkiem naukowym z zakresu fykologii i nauk pokrewnych lub przyczyniająca się do upowszechniania tych nauk. Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być również fykolodzy zagraniczni.
§12
Członkiem nadzwyczajnym Towarzystwa może zostać każda osoba fizyczna, wyrażająca gotowość współpracy w realizacji celów Towarzystwa.
§13
Członkiem wspierającym Towarzystwo może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca gotowość pomocy Towarzystwu w realizacji jego celów. Członek wspierający Towarzystwo, osobiście lub za pośrednictwem swego przedstawiciela, ma prawo uczestniczyć w pracach Towarzystwa.
§14
Kandydata na członka zwyczajnego, nadzwyczajnego i wspierającego przedstawia na zebraniu Towarzystwa dwóch członków zwyczajnych lub honorowych Towarzystwa. Uchwałę o przyjęciu członka podejmuje zebranie członków regionalnych oddziałów Towarzystwa, a następnie zatwierdza Zarząd Główny lub Walne Zebranie Członków Towarzystwa.
§15
Członek nadzwyczajny może zostać członkiem zwyczajnym na podstawie uchwały zebrania członków Towarzystwa, a następnie zatwierdza Zarząd Główny.
§16
- Członkowie zwyczajni i nadzwyczajni opłacają składki roczne, których wysokość ustala Zarząd Główny.
- Wysokość składki rocznej członków wspierających jest ustalana w każdym przypadku z Zarządem Głównym.
- Członkowie honorowi i studenci studiów dziennych zwolnieni są od płacenia składek.
- Studenci studiów zaocznych, wieczorowych i doktoranckich opłacają połowę składki rocznej ustalonej przez Zarząd Główny.
§17
- 1.Wszyscy członkowie mają prawo:
- uczestniczyć w zebraniach naukowych Towarzystwa,
- otrzymywać wydawnictwa Towarzystwa na warunkach ustalonych przez Zarząd Główny,
- zgłaszać propozycje, uwagi i postulaty w zakresie działalności,
- ogłaszać swe prace w wydawnictwach Towarzystwa, jeśli spełniają one warunki Redakcji.
- Członkowie honorowi, zwyczajni i nadzwyczajni mają prawo:
- głosowania na zebraniach Towarzystwa,
- wybierania władz Towarzystwa.
- 3.Członkowie honorowi i zwyczajni mają ponadto prawo:
- kandydowania do władz Towarzystwa,
- przedstawiania kandydatów na członków zwyczajnych, nadzwyczajnych i wspierających Towarzystwo oraz kandydatów na członków honorowych Zarządowi Głównemu.
- Członkowie nadzwyczajni mają prawo kandydowania do Zarządu Oddziału, z wyjątkiem funkcji przewodniczącego.
§18
Członkowie Towarzystwa mają obowiązek:
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
- systematycznego opłacania składek członkowskich.
§19
Członkostwo ustaje wskutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału, które rozpatruje najbliższe Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa,
- skreślenia przez Zarząd Oddziału za zaleganie z opłatą składek członkowskich przez okres 2 lat,
- wykluczenia uchwałą Zarządu Głównego z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu, uchwał władz Towarzystwa lub działania na szkodę Towarzystwa.
Odwołanie od uchwały może być składane w ciągu 3 miesięcy do Zarządu Głównego.
ROZDZIAŁ IV
§20
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów,
- Prezes Towarzystwa i Zarząd Główny,
- Główna Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz wybieralnych trwa 3 lata.
- Uchwały władz Towarzystwa wszystkich szczebli, w tym także wybieralnych, podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, o ile Statut nie stanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- W przypadku ustąpienia członków władz wybieralnych Towarzystwa wszystkich szczebli władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków w liczbie nie większej niż 1/3 składu pochodzącego z wyboru. Kooptacja następuje w drodze wyboru przez dany organ.
- Zarząd Główny i Główna Komisja Rewizyjna konstytuują się nie później niż w ciągu 10 dni po wyborach.
Walne Zgromadzenie Delegatów
§21
- Walne Zgromadzenie Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa i zwoływane jest przynajmniej raz na 3 lata.
- Walne Zgromadzenie Delegatów może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§22
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Delegatów należy:
- uchwalanie kierunków działalności Towarzystwa,
- uchwalanie zmian Statutu,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa, a w szczególności:
- regulaminu wyborów władz Towarzystwa,
- regulaminu pracy Zarządu Głównego,
- regulaminu pracy Głównej Komisji Rewizyjnej i Komisji Rewizyjnych Oddziałów,
- wybór Prezesa, Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- podejmowanie uchwał w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawianych przez Zarząd Główny, Główną Komisję Rewizyjną i delegatów,
- nadawanie godności członka honorowego,
- ustalanie wysokości wpisowego i składek członków oraz wytyczanie polityki finansowej Towarzystwa,
- rozpatrywanie odwołań członków od decyzji Zarządu Głównego,
- przyjmowanie nowych członków Towarzystwa,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa.
§23
O terminie Walnego Zgromadzenia Delegatów oraz o proponowanym porządku obrad Zarząd Główny zawiadamia delegatów pisemnie co najmniej na 15 dni przed terminem rozpoczęcia zgromadzenia.
§24
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów jest zwoływane z ważnych przyczyn przez Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy Zarządu Głównego,
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek co najmniej 1/3 delegatów wybranych na ostatnie Walne Zgromadzenie Delegatów.
- Zarząd Główny zwołuje Nadzwyczajne Zgromadzenie Delegatów na 2 miesiące od daty wpłynięcia wniosku.
- Nadzwyczajne Zgromadzenie Delegatów obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane, a biorą w nim udział delegaci wybrani na ostatnie zwyczajne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa.
§25
W Walnym Zgromadzeniu Delegatów udział biorą:
- z głosem decydującym – delegaci wybrani przez walne zebrania członków wszystkich Oddziałów w stosunku l delegat na 5 członków,
- z głosem doradczym – każdy członek Towarzystwa, osoby zaproszone przez Zarząd Główny.
Zarząd Główny
§26
- Zarząd Główny kieruje działalnością Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami Delegatów, a organem wykonawczym jest Prezydium Zarządu Głównego.
- W skład Zarządu Głównego wchodzi Prezes oraz 10-12 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów. W skład Zarządu Głównego wchodzą również przewodniczący Oddziałów wybrani wcześniej w bezpośrednich wyborach oraz redaktorzy naczelni wydawnictw Towarzystwa. Prezes Towarzystwa przewodniczy Zarządowi Głównemu.
§27
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
- realizowanie statutowych celów Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
- decydowanie w sprawach przedstawianych przez Prezydium Zarządu Głównego i rozpatrywanie okresowych sprawozdań z jego działalności,
- opracowywanie programów i planów działalności oraz preliminarzy budżetowych Towarzystwa,
- zwoływanie Walnych Zgromadzeń Delegatów,
- przyjmowanie i zatwierdzanie nowych członków Towarzystwa,
- powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie Oddziałów Towarzystwa,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji, placówek naukowych, zespołów problemowych itp. organów pomocniczych w realizacji celów statutowych,
- powoływanie redaktorów i rad redakcyjnych wydawnictw Towarzystwa,
- opracowywanie okresowych sprawozdań z merytorycznej i finansowej działalności Towarzystwa,
- inicjowanie i rozwijanie współpracy naukowej z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami oraz stowarzyszeniami o podobnych celach działania,
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Delegatów wniosków o nadanie godności członków honorowych,
- uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
§28
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium w składzie 7 – 12 członków, w tym: wiceprezesa, sekretarza generalnego, zastępcę sekretarza, skarbnika, zastępcę skarbnika. Pracami Prezydium kieruje Prezes Towarzystwa.
§29
Posiedzenia Zarządu Głównego zwoływane są przez Prezydium w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§30
Do zakresu działania Prezydium należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów i Zarządu Głównego,
- kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
- nadzorowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności Oddziałów Towarzystwa,
- opracowywanie projektów planów działalności i budżetu Towarzystwa.
§31
Posiedzenia Prezydium odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
Główna Komisja Rewizyjna
§32
- Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza.
§33
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności, a w szczególności co najmniej raz w roku kontrola działalności finansowej Towarzystwa,
- składanie sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Delegatów wraz z oceną działalności i wnioskami w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego,
- przedstawianie Zarządowi Głównemu propozycji zmian działalności Towarzystwa,
- sprawowanie nadzoru nad Komisjami Rewizyjnymi Oddziałów oraz rozpatrywanie odwołań od ich orzeczeń.
§34 Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub osoba przez niego wyznaczona uczestniczy w obradach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ V
Oddziały Towarzystwa
§ 35
- Oddział może być powołany uchwałą Zarządu Głównego, na wniosek co najmniej 15 członków Towarzystwa, w tym co najmniej 5 członków zwyczajnych, złożony na piśmie.
- Siedzibę i teren działania Oddziału określa Zarząd Główny.
§36
- Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz Oddziału trwa 3 lata i winna rozpoczynać się przed Walnym Zgromadzeniem Delegatów Towarzystwa.
Walne Zebranie Członków Oddziału
§37
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Do zakresu działania Walnego Zebrania Członków należy
- uchwalanie programu działalności Oddziału, zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków.
§38
- Walne Zebranie Członków odbywa się przynajmniej raz na 3 lata i jest zwoływane przez Zarząd.
- O terminie Walnego Zebrania Członków oraz o proponowanym porządku obrad Zarząd zawiadamia pisemnie członków co najmniej na 10 dni przed terminem zebrania.
§39
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału jest zwoływane z ważnych przyczyn przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy Zarządu Oddziału,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek Zarządu Głównego,
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek l/3 ogólnej liczby członków Oddziału.
- Zarząd zwołuje nadzwyczajne Zebranie Członków w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia wniosku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Zarząd Oddziału
§40
Zarząd składa się z co najmniej 4, ale nie więcej niż 9 członków, w tym przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika. Zarząd konstytuuje się nie później niż w ciągu tygodnia od daty wyborów.
§41
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizowanie statutowych celów Towarzystwa,
- 2/ realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków oraz uchwał i wytycznych władz Towarzystwa,
- 3/ opracowywanie planów działalności Oddziału i sprawozdań dla Zarządu Głównego,
- 4/ prowadzenie działalności finansowej w ramach upoważnień i wytycznych udzielanych przez Zarząd Główny,
- 5/ zwoływanie Walnych Zebrań Członków i składanie na nich sprawozdań ze swej działalności,
- 6/ przyjmowanie, skreślanie i przesuwanie z członka nadzwyczajnego na zwyczajnego zgodnie z postanowieniami Statutu.
§42
Zebranie Zarządu zwołuje przewodniczący w miarę potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§43
Materialną podstawą działalności Oddziału są składki członkowskie, fundusze przekazywane przez Zarząd Główny, a także środki pochodzące z innych źródeł.
Komisja Rewizyjna Oddziału
§44
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza.
- Przedstawiciel Komisji Rewizyjnej uczestniczy w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Oddziału, a w szczególności co najmniej raz w roku jego działalności finansowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli opłacania składek członkowskich,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności i propozycjami w sprawie udzielenia absolutorium i uwagami dotyczącymi kierunków działalności Oddziałów,
- przedstawianie Zarządowi propozycji zmian w działalności Oddziału.
ROZDZIAŁ VI
Majątek Towarzystwa
§45
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Towarzystwa ustala Zarząd Główny na podstawie wytycznych Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Władze Oddziałów i Sekcji są zobowiązane zarządzać majątkiem Towarzystwa zgodnie z tymi zasadami.
§46
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Towarzystwa składają dwie osoby: Prezes Zarządu Głównego lub jego zastępca oraz skarbnik lub jego zastępca.
- Do ważności pism i dokumentów finansowych są wymagane dwa podpisy: Prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika lub zastępcy skarbnika.
ROZDZIAŁ VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§47
- Zmiany Statutu i rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Delegatów zadecyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powoła komisję likwidacyjną.